Elk jaar is er in het begin van het jaar bij veel ouders een portie stress. Niet om het vastkrijgen van tickets voor Tomorrowland maar voor het vastkrijgen van een plekje op een vakantiekamp voor de kindjes. Met het gloednieuwe platform HappyGo.be maken Véronique Smet (41) en Kathleen Van den Keybus (36), allebei moeder van jonge kinderen, komaf met de zoek-, plan- en boekstress.
HappyGo
Op HappyGo worden in eerste instantie bestaande kampen uit heel Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel gebundeld. Ouders vinden in enkele muisklikken een kamp op maat van hun kinderen. Bovendien kan je er samen kampen met vriendjes plannen. “Ons doel is de Booking.com van de vakantiekampen te worden”, stellen Véronique en Kathleen ambitieus. De website is gestart met meer dan 175.000 kampplaatsen die worden aangeboden door 300 deelnemende kamporganisatoren.
Net zoals vele ouders zaten Véronique Smet en Kathleen Van den Keybus elk jaar met dezelfde struggle. Een leuk kamp vinden in de doolhof van websites en flyers. En liefst nog een kamp dat ze bij voorkeur samen met hun vriendjes konden doen.
“Tijdens iedere inschrijfperiode ontploften onze WhatsApp-groepen en bij elk kamp moesten we telkens opnieuw dezelfde persoons- en medische gegevens ingeven. Gedoe!”
Volgens onderzoek dat HappyGo liet uitvoeren door iVOX vinden vier op de tien Vlamingen hun kamp vandaag via de school (42,5 %), op websites van kamporganisaties (40,2%) en via de communicatie van steden en gemeenten (39,1 %). Bij drie op tien (33,6%) doet mond-tot-mondreclame zijn werk. Hoe jonger de ouders zijn, hoe vaker ze zoeken via sociale media.
“Door altijd via dezelfde kanalen te zoeken, mis je veel kampen”, zegt Véronique. “Misschien heb je een kind dat heel graag tekent. Dan is het zonde als je niet weet dat er in jouw buurt een striptekenkamp georganiseerd wordt.”
Alles op één platform
Dat moet beter kunnen, dachten de twee moeders. Zowel Véronique als Kathleen zeiden hun job op om dit platform uit de grond te stampen. Zo ontstond deze one-stop-shop voor het zoeken, plannen en boeken van kinderkampen. Ouders kunnen op de website een gratis account aanmaken en vervolgens via filters op zoek gaan naar een geschikt sport-, muziek-, wetenschaps- of ander kamp in de buurt.
Nog voor de website online ging hadden ruim 8.000 personen zich aangemeld op het platform. Vanaf vandaag kunnen zij als eersten aan de slag met HappyGo en hebben ze een tijdlang gratis toegang tot alle functionaliteiten. Dit gaat van vriendjes toevoegen, het gezinsprofiel uitbreiden met grootouders en babysits, reviews ontdekken, kalenders en documenten beheren, genieten van prioritaire klantenservice en deelnemen aan het loyaliteitsprogramma. In de toekomst zal voor die uitgebreide versie een jaar- of zomerpas moeten aangekocht worden.
Kamporganisatoren
Naast de ouders is het ook belangrijk dat organisatoren van kampen de weg vinden naar HappyGo. Zij kunnen hun kampen gratis en eenvoudig op het platform plaatsen. Hierdoor worden ze zichtbaar in de zoekresultaten. Ook voor hen zijn er zowel gratis als premium opties met extra voordelen. Vandaag, bij de lancering, centraliseert HappyGo het aanbod van vakantiekampen in Vlaanderen met meer dan 3.500 kampen van 300 kamporganisaties. Dit alles is al goed voor meer dan 175 000 kampplaatsen in 2025.
Aandacht voor inclusie
Vandaag werkt HappyGo al nauw samen met UiTinVlaanderen. Daarnaast lopen er gesprekken met VVSG, verschillende kamporganisatoren en enkele gemeenten. De komende maanden willen Véronique en Kathleen nog meer steden en gemeenten aan boord krijgen, zodat zij het lokale kampenaanbod efficiënt kunnen promoten naar hun inwoners.
“Inclusie is een belangrijk aandachtspunt voor HappyGo. We willen dat álle kinderen hun talenten kunnen ontplooien op een kamp. Ook kinderen met een beperking of jongeren uit kansengroepen.”
Omdat inclusie belangrijk is kunnen ouders onder meer filteren op G-kampen en kampen die via de UiTPAS een sociaal tarief aanbieden. Het platform is bovendien eenvoudig opgebouwd, zodat ook wie minder digitaal vaardig is gemakkelijk aan de slag kan. Daarnaast kan je rollen (een soort extra hulplijn) toewijzen aan derden, zoals familieleden of hulpverleners bij lokale loketten.
Daarnaast zullen de inkomsten van ouders die een jaar- of zomerpas kopen mede gebruikt worden om kamporganisaties die keihard werken om kinderen te laten groeien, maar die vaak een hele hoge kostenstructuur hebben, te ondersteunen.
Sportkampen nog steeds het populairst
Wie naar HappyGo.be surft, vindt daar een groot aanbod sport- en knutselkampen terug. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat zes op de tien ouders (59,7%) voor hun kinderen actief op zoek gaan naar sportkampen. Ook knutselkampen zijn populair (38,2%), net als kampen rond outdoor & avontuur (35,1%) en danskampen (33,6%).
Waarom ouders één of meerdere kampen voor hun kindjes plannen tijdens de schoolvakanties is opvang niet de grote factor. Bijna zeven op de tien ouders (66,6%) kiezen een kamp omdat het bijdraagt aan de sociale ontwikkeling van hun kinderen. Ruim zes op de tien (62,7%) willen hun kinderen nieuwe ervaringen laten opdoen. Slecht drie op de tien (29,2%) ouders gaan effectief op zoek naar een kamp omdat ze anders geen opvang voor hun kinderen vinden.
Speur voorlopig bijvoorbeeld niet naar de populaire Kazou-kampen of het aanbod van bekende aanbieders zoals Little Ball Village. Deze werken (nog) met hun eigen platform. Sommige kamporganisaties zijn ook niet rechtstreeks te boeken via HappyGo maar kan je wel bereiken via de links op het platform.