PLAYMOBIL® België innoveert en lanceerde iets bijzonders nl. PLAYMOBIL® STORIES. Deze stories zijn interactieve luisterverhalen die de creativiteit en taalontwikkeling van kinderen proberen te stimuleren. Momenteel zijn er zes aflevering gratis beschikbaar voor kinderen vanaf 4 jaar.

Heeft er iemand een protje gelaten?

…Op een zonnige ochtend in ridderland… De valkenridders aten -nog wat slaperig- een boterham met choco. Heerlijk rustig… tot… PLOP! Wat was dat? Iemand een protje gelaten? Plopplopplopplop… Waar komt dat gekke geluid vandaan? Er is een draak ontsnapt en in een maïsveld geland en met zijn vlammen ploft hij het hele maïsveld tot popcorn…

Kinderen en verbeelding, twee dingen die vrijwel altijd hand in hand gaan. Vanaf het moment dat ze speelfiguren in hun kinderhandjes krijgen, springt hun innerlijke verbeeldingsknop aan waardoor de meest knotsgekke verhalen ontstaan. Omdat kinderen van nature uit geïnteresseerd zijn in stemmen, geluiden en beweging creëerde PLAYMOBIL® België daarom luisterverhalen mét interactieve elementen.

In zes verschillende ‘Stories‘ kunnen jullie kinderen door te swipen, emoji’s aan te tikken en te scrollen spelenderwijs het verhaal besturen. In elk verhaal komt een andere speelwereld aan bod. Verhalen die snel evolueren tot grappige, soms absurde maar bovenal fantasierijke scenario’s. Zo krijg je bijvoorbeeld popcorn makende draken of astronauten die limonade ontdekken op een bijzondere planeet. Als kinderen aan het spelen slaan, ontstaan er spontaan allerlei interacties tussen de verschillende figuren.

Elk verhaaltje duurt vijf minuten en werd voorzien van een open einde. Zo kunnen kinderen door middel van hun eigen fantasie een eigen verzinnen voor het verhaal en blijven de verhaaltjes steeds boeiend. De verhalen werken bovendien als een chatbot, wat betekent dat deze in dialoog verteld worden en tegelijk ook om interactie vragen van het kind en ouder. “Niet alleen de kinderen zullen ervan smullen, je zal jezelf erop betrappen dat je stiekem begint mee te gniffelen” , lacht Leen Van Reeth, marketing manager Playmobil Northern Europe.

De zes verhalen zijn vanaf vandaag hier vrij te beluisteren

Thaïs Vanderheyden & Govert Deploige

Govert Deploige Thaïs VanderheydenKinderauteur Thaïs Vanderheyden – gekend van de populaire reeks De Spiekpietjes en Grote Kunst voor Kleine Kenners – bedacht de verschillende scenario’s van de ‘Stories’. De verhalen kwamen tot stand, in nauw contact met haar eigen kinderen. De stemmen bij deze verhalen werden ingesproken door acteur Govert Deploige, die je misschien wel kent van bv de Ketnetreeks W817. Bovendien wordt de verhalenreeks ondersteund door tal van gekke geluiden en wervelende muziek.

Spelend leren

Spelen en speelgoed zijn een onderdeel  in de algemene ontwikkeling bij kinderen. Het bevordert de creativiteit en stimuleert het leren. Twee pijlers die duidelijk worden verenigd in PLAYMOBIL STORIES®. Dit alles natuurlijk volop overgoten met een sausje van plezier en fantasie.

Bij PLAYMOBIL® zit experimenteren en het stimuleren van creativiteit verweven in het hart van de organisatie. Wat is er nu leuker dan je kind een verhaal te laten verzinnen?“, aldus Leen Van Reeth. “Met de luisterverhalen prikkelen we de creativiteit van kinderen en geven we hun waanzinnige fantasie de ruimte. In deze verhalen zijn zij de art director.

Goed voor het kind

Voor deze nieuwigheid sloeg PLAYMOBIL® België de handen in elkaar met Walkie Talkie, Sonhouse & Lunar Gravity. Met het luisterspel geeft PLAYMOBIL® een extra dimensie aan het begrip spelend leren. Deze ‘Stories’ helpen kinderen ook met de uitbreiding van hun woordenschat.

Zeker voor jonge kinderen is het luisterspel dankbaar als taalbad omdat ze woorden en situaties leren benoemen“, licht pedagoge Freya Claes toe. “Het is dan ook belangrijk dat een niet al té kinderlijke taal gebruikt wordt. Moeilijke woorden mogen zeker als je ze maar uitlegt of kan koppelen aan een geluid of een prent.

Dankzij de open eindes stimuleert het luisterspel ook de vindingrijkheid van kinderen. Aan de hand van vragen en opdrachten, kunnen jonge luisteraars de verhalen verder laten lopen door hun eigen fantasie. Claes: “Een open einde is dankbaar omdat je de kinderen dan de tools geeft om de hoofdrol op te nemen, terwijl ze in het dagelijkse leven vaker situaties ondergaan.

Het luisterende/kijkende kind kiest dus steeds zelf een passend einde. Er is met andere woorden geen foute of juiste keuze, maar het is wel altijd hun keuze. Op deze manier helpen de verhalen hun verstandelijke ontwikkeling verder uit te bouwen. Daarnaast zijn er nog enkele slimme pedagogische trucjes in de PLAYMOBIL STORIES® verwerkt. Via de tekstballonnen kunnen ouders de verhaaltjes volgen en/of voorlezen en emojis worden ingezet als visuele link naar wat de kinderen horen en te zien krijgen.

Wij zijn alvast fan van deze leuke interactieve luisterverhalen.

Laad meer gerelateerde berichten

Geef een reactie