“Pesten? NEEN daar doen wij niet aan mee!” Dat moet het eerste zijn waaraan kinderen denken als je het over pesten hebt. Iemand pesten kan zware gevolgen hebben. Niet alleen voor de persoon die gepest wordt maar ook voor zijn of haar omgeving. Het is dan ook goed dat er initiatieven zijn die dit kwalijke gedrag onder de aandacht brengt. Daarom ook steunen wij ook deze keer weer de ‘Move tegen Pesten‘ van Ketnet. De actie dit jaar heet ‘Stip It’. Met ‘Stip It’ wil de kinder- en jongerenzender samen met het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten iedereen sensibiliseren om het pestgedrag te durven benoemen en dus aan te stippen. Bovendien zijn er heel wat acties die worden georganiseerd tijdens de  Vlaamse Week tegen Pesten (van 2 tot en met 9 februari).

Bovendien kunnen kinderen op de website van Ketnet een Manipest ondertekenen. Wie dat heeft gedaan, tekent vier stippen op zijn hand om te tonen aan iedereen dat pesten niet oké is. Zo hoopt Ketnet dat STIP IT een virus wordt dat hopelijk heel Vlaanderen zal overnemen. De Vlaamse Week tegen Pesten sluit Ketnet af met een online festival nl het Antipestival.

Stip It Collectie

Stip It by JBCOok JBC steunt de actie Move tegen Pesten. De kledingketen brengt hiervoor een collectie uit van vier T-shirts. “Zulke initiatieven steunen wij uiteraard heel graag bij JBC,” zegt Karen Hellemans, CMO bij JBC. “Het kind heeft een centrale rol, niet alleen in een gezin maar ook binnen JBC. Kinderen gelukkig maken is één van onze hoofddoelen. We willen dat ze zich niet alleen goed voelen in hun kleding, maar ook in hun vel. Deze “Move tegen Pesten” van Ketnet is daarvoor een super mooie actie.”

Om de STIP IT-campagne in de aandacht te brengen, deelt het JBC-team in de Vlaamse JBC-winkels een foldertje uit aan de kassa om klanten aan te sporen het ‘Manipest’ te ondertekenen op de website van Ketnet. Kinderen krijgen dan ook de vier stippen op hun hand via een stempel.

Actrice Tinne Oltmans en Ketnet-wrappers Leonard Muylle, Sander Gillis en Thomas Van Achteren zijn boegbeelden van de actie. In de videoclip van Stip na Stip – het liedje dat speciaal geschreven werd voor deze actie – draagt Tinne Oltmans ook het T-shirt van JBC. De T-shirts komen in vier verschillende kleuren en kosten €12,50. Ze zijn te koop in alle Vlaamse JBC-winkels en op www.jbc.be.

Q: Zijn jullie kinderen al slachtoffer geworden van pestgedrag of pesten ze zelf?

Geef een reactie