Close Menu
Ouder Blog
    Zoeken …
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube BlogLovin RSS Pinterest
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest YouTube BlogLovin RSS
    Ouder BlogOuder Blog
    • Home
    • Samenwerken
    • Over ons
    • Contact
    Ouder Blog
    Home»TV»TV is een redder in nood voor (meerderheid) ouders jonge kinderen

    TV is een redder in nood voor (meerderheid) ouders jonge kinderen

    25 september 2020Geen reacties TV
    TV is redder
    tv

    Tv is een redder in nood voor Belgische ouders. Dat blijkt uit onderzoek bij 1.000 willekeurig geselecteerde ouders met kinderen tot 6 jaar van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van BabyTV. De helft geeft aan dat hun kind dagelijks tv-kijkt. Het televisietoestelblijft bovendien king voor digital natives die hun kind wel eens naar tv laten kijken met 85 % die dit als toestel gebruikt om te kijken. Volgens 35% van de ouders wiens kind wel eens tv-kijkt, kijkt deze via een tablet. De meerderheid van de ouders wiens kind wel eens tv mag kijken, gebruikt televisie bovendien voor entertainment (55 %). De helft verkiest wel edutainment (educatief entertainment). Daarnaast geeft 8 op 10 aan dat ze op ieder moment toegang willen hebben tot kwaliteitsvolle baby- en kinder-tv. Verder toont de studie aan dat een kwart van de ouders het belangrijk vindt dat programma’s gemaakt zijn met kinder- en ontwikkelingsexperten. 75 % gelooft ook dat tv de ontwikkeling kan bevorderen. Daarnaast gebeurt tv-kijken voor bijna 8 op 10 op vaste momenten en kan het dus helpen om de dag structuur en routine te bieden. Geschikte content is ook een bezorgdheid voor ouders. Meer dan drie kwart van hen vindt reclame op kanalen voor kinderen ongepast. En 6 op 10 maakt zich zorgen dat zijn kind ongepaste content te zien krijgt. De helft van de respondenten vindt Netlfix en YouTube niet geschikt voor jonge kinderen.

    Leren en ontdekken

    De helft van de Belgische ouders met kinderen tussen 0 en 6 jaar geeft aan dat hun kind dagelijks tv-kijkt. Nog eens 4 op 10 geeft aan dat dat minstens wekelijks gebeurt. Dat blijkt uit onderzoek bij 1.000 ouders met kinderen tussen 0 en 6 jaar van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van BabyTV. Voor de meerderheid van de ouders is de televisie een handig hulpmiddel. 48 % geeft ook aan dat ze hun kids tv laten kijken om bijvoorbeeld de taken van de dag te voltooien.Nog eens de helft gebruikt de tv om hun kind voor te bereiden op het slapengaan. En voor bijna 7 op 10 is het een tool om hun kids te sussen wanneer ze het nodig hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 8 op 10 aangeeft dat ze op ieder moment toegang willen hebben tot kwaliteitsvolle baby- en kinder-tv.  

    “We weten dat het belangrijkste voor ouders is dat hun kind gelukkig is en vakkundig gemaakte kindertelevisie kan daarvoor zorgen. BabyTV zorgt voor plezierige, herkenbare en entertainende korte programma’s die zijn afgestemd op jonge kinderen. En we weten dat het belangrijk is om er te zijn wanneer een familie ons nodig heeft. Daarom zijn we 24/7 beschikbaar”, vertelt Alex Maier, SVP global operations & distribution, BabyTV.

    wolkjes

    Zo’n 8 op 10 van de bevraagde ouders waarvan de kids tv-kijken, geeft aan dat het hun kind helpt om nieuwe dingen te ontdekken. Drie kwart vindt zelfs dat tv de ontwikkeling van hun kind kan bevorderen. De helft geeft dan ook aan dat ze edutainment verkiezen boven puur entertainment. Maar ook entertainment is voor 55 % een van de redenen om hun kind tv te laten kijken.

    “Ouders hebben een ambivalente relatie met de verschillende schermen in het leven van hun kinderen. Aan de ene kant zijn ze bezorgd, maar ze stellen ook vast dat hun kind kennis oppikt tijdens het tv-kijken. En dat diens taalverwerving erdoor gestimuleerd wordt en het in specifieke gevallen ook zorgt voor gewenste ‘ontprikkeling’ wanneer hun kind overspoeld lijkt. Programma’s met de perfecte balans tussen prikkelen en stimuleren (hun interesse wekken zonder ze te gaan overprikkelen) en verrijken (kennis en vaardigheden toevoegen zonder dat het te moeilijk of te makkelijk is) leiden tot de meest gunstige effecten op de ontwikkeling van een kind”, verduidelijkt Klaar Hammenecker, kinderpsycholoog en auteur van het recente boek “Wat elk kind nodig heeft”.

    Televisie populairste toestel

    Televisie blijft met voorsprong het populairste toestel voor baby- en kinder-tv (85 %), gevolgd door de tablet (35 %). En bij bijna 8 op 10 gebeurt dat op één of meerdere vaste momenten. Bijna de helft geeft aan dat hun kind na het avondeten tv-kijkt, ruim 4 op 10 in de namiddag en 1 op 3 ’s ochtends. Ook hier houdt BabyTV rekening mee. Zo structureert de zender de dag van kids en hun ouders door hun programmatie aan te passen aan het moment van de dag. In de avond bereiden ze baby’s en peuters bijvoorbeeld voor op het slapengaan met rustige content terwijl het overdag wat actiever mag zijn.

    Ouders bezorgd om veiligheid en ongepaste inhoud

    Ruim drie kwart vindt reclame op kanalen voor baby’s en kinderen ongepast. En nog eens 6 op 10 geeft aan dat ze zich soms zorgen maken dat hun kind tijdens het tv-kijken in contact komt met ongepaste content voor hun leeftijd. De helft vindt bovendien dat kanalen als YouTube en Netflix niet geschikt zijn voor jonge kinderen.

    “We waren verrast dat het onderzoek veel van de belangrijkste redenen die naar ons kanaal leiden aan het licht bracht. Er is een veilige omgeving nodig voor peuters en hun ouders en daarom is BabyTV volledig reclamevrij. En zijn al onze programma’s gemaakt met kinderexperten. Zo kunnen ouders erop vertrouwen dat hun kind veilig is wanneer ze naar BabyTV kijken” gaat Alex Maier, SVP global operations & distribution, BabyTV verder.

    Experten, leren en geschikte content staan centraal

    Bezorgdheden die ouders zouden kunnen hebben, verminderen wanneer ze voelen dat hun kind programma’s kijkt waarmee het iets bijleert (44 %). Voor 1 op 3 is dat wanneer de programma’s gemaakt zijn door kinder- en ontwikkelingsexperten. En voor nog eens 28 % wanneer ze niet in aanraking kunnen komen met inhoud die niet geschikt is voor hun leeftijd. Een kwart geeft zelfs aan dat ze het belangrijk vinden dat de programma’s ontwikkeld zijn door kinder- en ontwikkelingsexperten. Dat zijn stuk voor stuk aspecten waar BabyTV sterk op inzet, wat wordt benadrukt door de studieresultaten aangezien maar liefst 1 op 3 Belgische ouders aangeeft dat ze afstemmen op BabyTV voor de televisiebehoeften van hun kind. Zeker als je je bedenkt dat 90 % van de ondervraagden aangeeft dat hun kind minstens wekelijks tv-kijkt.

    Kwaliteitscontent volgens verwachtingen van ouders

    BabyTV lanceerde recent twee gloednieuwe programma’s: ‘Mini Matinee’ en ‘Teeny & Tiny’s Classroom’. ‘Mini Matinee’ laat kinderen verschillende culturen en plekken in de wereld ontdekken. In iedere aflevering bezoeken vier schattige dieren een ander land en delen ze wonderlijke verhalen en leuke weetjes over de tradities en gebruiken. Teeny en Tiny zijn twee ondeugende vrienden die raadsels en spelletjes delen. Het programma moedigt verbeelding en rollenspellen aan bij kleintjes en helpt bij de ontwikkeling en verrijking van hun creatief denken. Ze helpen kinderen ook meer te ontdekken over vormen, kleuren en hoeveelheden. Deze shows benadrukken aspecten die ouders belangrijk vinden en beantwoorden zo aan de behoefte die vele ouders hebben aan boeiende edutainment gemaakt door kinderexperten. Content die hun kinderen bovendien geweldig vinden.

    Pin it
    TV is redder

    Uitgelichte afbeelding: Victoria Borodinova op Pexels
    Tekst: BabyTV

    babytv bijleren ontdekken redder in nood televisie TV
    Avatar foto
    Jeroen
    • Website
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Pinterest
    • Instagram
    • LinkedIn

    Antwerpenaar in't Waasland | Actief in bewakingssector | Blogt ook op https://www.herrie.be | Trotse papa van een dochter (° 2012)

    Lees ook eens

    Loeki de leeuw
    Lectuur

    Loeki de leeuw

    Lees meer
    Dit is onze wereld
    Lectuur

    Dit is onze wereld

    Lees meer
    Waar komt dat vandaan?
    Lectuur

    waar komt dat vandaan?

    Lees meer
    Abonneer
    Laat het weten als er

    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Zoeken …
    Recente reacties
    • Geust op Stoverij met frieten van Marc de Bel
    • Kees op Feest met De Zoete Zusjes
    • Zever op Kindjes vervoeren op een Speed Pedelec?
    • xandra op Ninja Kid 6 – De Giga Ninja
    • yentl op 6 Creatieve tips voor een betoverende kinderkamer
    #awelluistert
    Awel
    Categorieën
    • Advertentie (42)
    • Allerlei (142)
    • Bioscoop (38)
    • DVD (18)
    • Er op uit (216)
    • Games (27)
    • Gastblog (10)
    • Gesponsord (313)
    • Getest (26)
    • Knutselen (38)
    • Koken (17)
    • Lectuur (605)
    • Meubels (18)
    • Mode (117)
    • Multimedia (38)
    • Muziek (10)
    • Ouderblog (44)
    • Ouderschap (63)
    • Speelgoed (71)
    • Spelletjes (56)
    • TV (34)
    • Webshops (27)
    Advertenties


    SpeelgoedSpeelgoed
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest YouTube BlogLovin RSS
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.
    Cookies | Privacybeleid
    Ouder Blog is onderdeel van Lawaaimakers. Hosted @ Vimexx.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Beheer toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}