Ik ben geboren in een analoge wereld. Kun je nagaan hoe oud ik ben. Mijn eerste kennismaking met de digitale wereld was de computer die op het bureau van mijn vader stond. Zwart-wit beeld en opslag op een floppy disk. Internet dat was er zelfs nog niet in die tijd. Dat kwam nog jaren later. En zeker de sociale media zoals X (het vroegere Twitter), TikTok, SnapChat, …
Opgegroeid in de digitale wereld
Onze dochter daar en tegen is wel in een digitale wereld opgegroeid. Zij scrolt op de tablet en smartphone zonder dat we het moesten uitleggen. En zoeken op het internet leren ze tegenwoordig op school. Het lijkt wel of ze vasthangen aan al die sociale media. Maar ook ouders raken meer en meer in de ban van al die technologie. De hond uitlaten al kijkend op de smartphone, ouders achter de kinderwagen met hun blik op de smartphone.
Mag mijn kind op sociale media?
Dat is de vraag die vele ouders zich tegenwoordig stellen. In dat opzicht is het goed om te weten dat er toch regels voor bestaan. Officieel mogen kinderen pas vanaf de leeftijd van 13 jaar een account aanmaken op sociale media. Al zegt de Europese privacywetgeving (de AVG of GDPR) dat gegevensverwerking pas toegelaten is vanaf de leeftijd van 16 jaar, tenzij ouders daarvoor toestemming geven.
Lidstaten mogen wel afwijken van deze regel en de leeftijd verlagen tot 13 jaar, een keuze die o.a. België gemaakt heeft. Dat betekent dat kinderen in ons land minstens 13 jaar oud moeten zijn om zonder ouderlijke toestemming een account aan te maken op sociale media. In de praktijk zijn onze kinderen natuurlijk vindingrijk om een creatieve oplossing te vinden om, al dan niet met toestemming van hun ouders, toch actief te zijn op sociale media. Dit is niet zonder gevaar.
Gevaren
Het gebruik van sociale media bij kinderen en jongeren heeft zowel positieve als negatieve punten. Daarom moeten we als ouder onze kinderen op de mogelijke gevaren durven wijzen.
- De impact van beelden op sociale media kan groot zijn. Zeker we onszelf beginnen te vergelijken met anderen. Zeker voor jongeren kan dit voor extra druk zorgen.
- Doordat we die vergelijking maken, hebben heel wat jongeren nood aan bevestiging. Likes en leuke reacties op sociale media zorgen voor die bevestiging. Voor influencers zijn die bevestigingen heel belangrijk. Hun volgers redeneren dan weer: ‘als al die anderen dit goed en leuk vinden, dan zal wat wel zo zijn’. Waardoor hun denkbeeld hard kan beïnvloed worden.
- Door de drang naar bevestiging brengen we ook steeds meer tijd door op sociale media, wat kan leiden tot een verslaving met alle gevolgen die daar bijkomen.
- Die drang naar bevestiging zorgt er ook voor dat sommige mensen likes kopen. Want hoe meer likes, hoe meer aanzien je hebt online.
Echt of niet?
De mensen op sociale media zijn heel verscheiden. Hierdoor krijg je heel wat meningen en indrukken te verwerken. Toch moeten we als ouders onze kinderen ook waarschuwen dat er naast echte mensen ook heel wat fake gebruikersnamen online te vinden zijn. Zo zijn er influencers die heel wat likes kopen om bijvoorbeeld extra samenwerkingen te krijgen. Door dit te doen bij bv Like4you zorgen deze mensen niet alleen ervoor dat ze hun opdrachtgevers bedriegen. Maar ook hun volgens worden hierdoor bedrogen. Doordat zij wat minder volgers en likes krijgen dan de personen die ze volgen, kan hun zelfvertrouwen afnemen. Dit kan ook gevolgen hebben voor de jongeren hun gezondheid. Als ouder moeten we het dus, vanop afstand, zeker ook in het oog houden.
Het gebruik van sociale media kent, zoals je merkt, gevaren. Maar tegenover deze gevaren staan natuurlijk ook heel wat voordelen. Daar later meer over.