Kunnen jullie kinderen op de Ipad spelen en tevens iets bijleren? Wij ontdekten van wel! Wij maakten onlangs kennis met Osmo. Een educatief spelsysteem voor de Ipad waarmee kinderen spelenderwijs leren. Dankzij Osmo wordt niet alleen de creativiteit van kinderen gestimuleerd, maar ook hun sociale interactie. Het spelen gebeurt niet op de iPad zelf maar op een fysiek speelveld dat zich voor het toestel bevindt. Dankzij de spiegel die men voor de frontcamera plaatst vloeien de digitale omgeving en het fysieke spel vlot in elkaar over.
Hoe werkt Osmo?
Alle spelen van Osmo werken met een houder waar je een iPad kan plaatsen. Daarnaast is er een spiegel om over de frontcamera van de tablet te plaatsen. Dankzij deze spiegel kan de software zien wat er voor de tablet op tafel ligt. Dit dankzij de gepatenteerde “Reflective Al”-technologie. Een set bevat daarnaast fysieke spellen die kinderen alleen of samen met iemand anders op tafel spelen.
Interactief & educatief
Er is al heel wat interactief speelgoed op de markt die plezier en educatie combineren. Dit segment van speelgoed wordt steeds populairder. De makers van Osmo hebben zich gebaseerd op heel wat onderzoeken die aantonen dat kinderen het beste leren door hands-on onderwijs. In samenwerking met onder andere een team van onderzoekers op het gebied van kinderontwikkeling, zorgt Osmo voor een leuke manier van educatief spelplezier voor kinderen vanaf 3 jaar.
Getest en …. goed bevonden
Onlangs werden we uitgenodigd door Osmo om enkele van hun educatieve spellen uit te komen testen. In de prachtige setting van het Speelgoedmuseum in Mechelen konden de kindjes (en hun ouders) een middag de spellen een aan grondige test onderwerpen. Er zijn spellen voor verschillende leeftijdscategorieën.
Zo kan je met Pizza Co. een pizzeria uitbaten. Dit spel, bestemd voor kinderen van 5 tot 12 jaar, stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden maar ook communicatie en teamgeest worden geoefend. Met de
Genius Starter Kit krijg je een set met 5 spelletjes die de hele ontwikkeling van het kind in de lagere school (6-10 jaar) stimuleert. Zo leer je o.a. rekenen, woordjes spellen (jammer genoeg enkel Engelstalig momenteel) en kan je je beste tekenkunsten bovenhalen.
Maar de absolute topper bij onze dochter was toch de Coding Starter Kit. In dit spel beschik je over drie leerwerelden om de eerste beginselen van logica tot geavanceerde programmeerconcepten te ontdekken. Aan de hand van verschillende stenen laat je een figuurtje stappen zetten in zijn wereld. Door de pijl aan de steen te draaien verander je de richting in welke het mannetje wandelt (of springt). Je kan perfect stenen combineren om zo langere delen te overbruggen. Ook kan je aan de hand van cijfers, die je aan de steentjes ‘plakt’, de opdracht van de steen vermenigvuldigen (bv 3x naar links springen ipv standaard 1x).
Ons oordeel
Laten we beginnen met de voordelen. De makers van Osmo zorgen met hun educatieve spellen dat er voor elke leeftijdscategorie wel een leuk spel in het assortiment aanwezig is. Ook komen er regelmatig nieuwe spellen uit die perfect compatibel zijn met de basis set. Van taalspelletjes over tekenen tot programmeren. Veel kinderen zullen zo hun favoriet wel hebben. Ook de stevigheid van het voetstuk als de spiegel vielen ons op. Het spel reageert vlot op de handelingen die de spiegel detecteert voor de tablet.
Wat ons een nadeel lijkt om Osmo bij het grote publiek te laten aanslaan is de beperkte compatibiliteit. Het is namelijk enkel beschikbaar voor de iPad waarop minstens iOS 11 op draait. Zeer jammer dat er momenteel geen versie beschikbaar is voor Android. Hiermee sluiten ze toch een grote groep gebruikers met kinderen uit. Hopelijk komt er ooit een Android versie van dit leuke interactieve en educatieve spel.
Ook de beperkte talen die momenteel beschikbaar zijn kan in onze ogen een beperking zijn. Aan de andere kant kan het wel een stimulans zijn om kinderen een nieuwe taal aan te leren op een speelse manier. Ondanks de paar negatieve puntjes zijn wij zeker fan van de manier waarop Osmo het educatieve verwerkt in een interactief spel op de iPad. De dochter van 10 was voornamelijk fan van ‘Coding Kit’, waarmee het logisch denken op een fijne manier wordt gestimuleerd.
Disclaimer: Dit bericht bevat een product/dienst, welke wij ontvingen van een bedrijf.